EGEN GRÖT & VÄLLING

 
Visste ni att maltodextrin är en enkel sockerart som framställts av en stärkelse? Det kan komma från antingen potatis, majs eller vete. Denna "enkla" sockerart är en snabb kolhydrat som gör att man vill ha mer. Det finns i bland annat sportdrycker, chips, godis till och med buljongtärningar. Plus att det finns i den gröt och välling jag gett till Ines. Tyvärr har jag inte fått reda på det förrän nu (tack Anna för upplysningen!). Men är glad att jag nu vet om det. Därav har jag köpt hem äkta ekologisk välling samt skrädmjöl och havrekli.
 
Jag tänker göra min egen gröt och välling till Ines. Tänker aldrig mer ge henne köpegröt eller köpevälling. Häpnad över mig själv att jag faktiskt inte visste det här (är väldigt noga med vad vi stoppar i oss här hemma). Jag vet att både gröt och välling har alla dessa rika näringsämnena i sig som barnet behöver men hur gjorde dom förr? Och om man ger varierad kost till sitt barn (nu snackar vi bra mat) så tror jag att dom lever ett fint liv även utan köpegröt/välling (välling finns ju bara i Norden).
 
 
Jag trampar ingen på tårna, men jag tycker att den gröt/välling man köper i affären är på tok för dyr (alltid tyckt) så varför inte göra sin egen? Man är ju ändå mamma/pappaledig. 
 
Jag älskar tanken av att ge min familj det bästa och tänker fortsätta med det. Ekologiskt är dyrt, jag vet. Alla har inte råd med det (uteslutar även jag vissa produkter ibland). Men försök att tänka ekologiskt, tills sist blir det lika billigt som vanlig mat. Om vi konsumerar det mer, måste dom ju pressa priserna, tycker jag?!
 
Dock är inte allt ekologisk bra, där kan finnas maltodextrin i det också - håll utkik på förpackningen.

1
M

Mina barn åt aldrig välling. Ingen av dem ville nånsin ha välling för jo jag provade men eftersom jag ammade var det egentligen inget problem. Det blev ju dessutom billigast så. Maten alltid lagom tempererad och hygieniskt förpackad. Ingen disk. Enda nackdelen att man inte kan göra saker utan barnet eftersom man så att säga är nappflaskan.

Gröt har de däremot ätit när de blev stora nog för sånt.

Och