FÖRÄLDRASNACK: ÅLDERSKILLNAD

 
Innan Ines föddes fick jag ofta höra att hur lätt vi skulle få det i våra liv eftersom det var så stor ålderskillnad mellan våra barn. Det är fem år, vilket jag tycker är alldeles lagom. Viggo har hjälpt till en hel del det har han... ni vet hämtat nappen, hämtat ny blöja, slängt blöjan, hållt ett extra öga på lillasyster - verkligen superduktig. Och det har funkat jättebra ända sen Ines föddes. 
 
Men med fem års skillnad kommer det andra saker som måste klaffa. Skola, dagis, nattläggning och Viggos sporter till exempel. Det är en hel del flängades hit och dit. Och när jag jobbar sena kvällar plus helger har det inte varit hey baberiba. Det har varit tufft och det är tufft att få ihop livspusslet när man jobbar som jag gör. Plus dessa olika trotsperioder är ju inte att leka med många gånger.
 
Det är inte helt lätt att ha en sexåring tillsammans med en 1½ åring, jag beklagar inte mig för varje dag utan ibland är det extra tufft. Viggo och Ines är lätta barn överlag men dom är ju faktiskt som oss vuxna... ibland har dom också en jäkla skitdag. Förresten har ni barn som är fromma som små lamm ni som tror att större åldersskillnad är lättare? 
 
Tack för att ni läser vänner!

FAMILJELIVET - barn - barnfamilj - familjeliv
15
Petra

Ja, jag kan tänka mig att det är lite svårt vilken åldersskillnad det än är. Så länge de inte riktigt klaffar så blir ju allt lite svårare. Måste bara säga att du har två helt underbart söta barn! :)

Svar: nämen precis, vilken åldersskillnad är inte svårare eller lättare än någon annan. Tack för dina fina ord, det värmer! 💗
Annika M Sriwanna

Mimmi

Tror bara att det handlar om olika utmaningar . Att säga att det ena skulle vara jobbigare än det andra verkar dumt. Jag fäktas med andra utmaningar som har 2 år mellan Nina barn. Trotsigt 2-åring samtidigt som det ska ammas och bytas blöjor på ett spädbarn är ingen höjdare samtidigt som andra saker kan underlätta. Istället har jag inga aktiviteter att skjutsa till eller annat som kommer med större åldersskillnad. Huvudsaken är väl att man skälv trivs och orkar med som förälder? Alla har sina utmaningar. Tycker det låter som att ni har en din familjeharmoni med utmaningar som tillkommer med barn. Heja dig och dina fantastiska barn 💪

Mimmi

Tror bara att det handlar om olika utmaningar . Att säga att det ena skulle vara jobbigare än det andra verkar dumt. Jag fäktas med andra utmaningar som har 2 år mellan Nina barn. Trotsigt 2-åring samtidigt som det ska ammas och bytas blöjor på ett spädbarn är ingen höjdare samtidigt som andra saker kan underlätta. Istället har jag inga aktiviteter att skjutsa till eller annat som kommer med större åldersskillnad. Huvudsaken är väl att man skälv trivs och orkar med som förälder? Alla har sina utmaningar. Tycker det låter som att ni har en din familjeharmoni med utmaningar som tillkommer med barn. Heja dig och dina fantastiska barn 💪

Maria

Ja, det kan nog vara tufft, deras liv går liksom lite omlott..

Med vänlig hälsning
Maroa

Mina

Jag har nästan 6 år mellan mina barn och det har inte alltid varit lätt. I dag är de 5 och 11 år men som du skriver så är det mycket som ska klaffa. Barnens aktiviteter, läxor, skola, dagis, alla trots perioder, jobbiga bråk i skolan och ständiga syskonbråk.
Visst kan de vara änglar mot varandra om det verkligen behövs men visst är det tufft.
Men jag tror att alla föräldrar har detta och det är skönt att läsa om fler som upplever samma sak.

Marina Brodin

Jag har nästan 6 år mellan mina barn och det har inte alltid varit lätt. I dag är de 5 och 11 år men som du skriver så är det mycket som ska klaffa. Barnens aktiviteter, läxor, skola, dagis, alla trots perioder, jobbiga bråk i skolan och ständiga syskonbråk.
Visst kan de vara änglar mot varandra om det verkligen behövs men visst är det tufft.
Men jag tror att alla föräldrar har detta och det är skönt att läsa om fler som upplever samma sak.

Martina Wilhelmson

Varje ålder har väl sina utmaningar och oavsett åldersskillnad likaså. Vi fick tvillingar när stora tjejen var två. Lite större utmaning än vi tänkt, men vi ville väl egentligen inte dra ut på småbarnsfasen. Och tveksam om det varit mycket lättare med ett äldre syskon. Som du skriver kan jag tänka mig att det ev är fler tider att passa osv. För och nackdelar med allt. Så får man själv välja hur man vill se det.

Missalive

Jag har tio år mellan mina barn…När de var tre och tretton var det livat ;-).
Min yngsta säger att han alltid haft två mammor..och att stora syster varit den strängaste av dessa två mammor. Nu är de nästan vuxna och har otroligt starka band mellan sig - något i princip de flesta sa skulle vara svårt pga av deras stora åldersskillnad.

Yohanna af Skovde

Vi har en halvåring ochen nybliven sexåring. Det funkar bra rent praktiskt eftersom sexåringen är väldigt självständig. Han hjälper till med mycket och såklart leker med hans lillasyster när tillfälle ges och han är sugen på det. Jag jämför alltid med min syster som har en tvååring och det hade vart crazy! Det här känns jättebra!

saasha.blogg.se

Hej! Jag själv har inga egna barn, men lever med min pojkvän som har två barn, en tös på sju år och en pojk på tre och det är ju totalt kaos. Tösen verkar ju tro att om hon får uppmärksamhet genom att göra fel (med flit) så måste vi eller speciellt pappa hjälpa henne och det lönar ju sig inte utan slutar alltid i skrik och gråt. Medan hon är helt annorlunda i skolan eller när man är ensam med henne, ålderskillnaden är ju helt klart ett problem. ..men vad kan man göra annat än att vänta in nästa ålder känns det som?!

Veronica

Tycker banden är starkare mellan de som det är större åldersskillnad på. Det är 4 år mellan mig och min bror. Jag känner ingen som har så starka band som vi har.

Helena

Jag har tolv år mellan mina barn, men det är också en utmaning att ha en trotsig tre-åring och en trotsig 15-åring samtidigt. :) Så jag tror inte att det har någon betydelse om det är långt eller nära i ålder mellan barnen...

Malin

jag tror inte det finns en "perfekt" åldersskillnad på syskon. Varje ålder har sina dalar och sina toppar. Det är trots, det är jag kan själv. Ja alltså jag tror inte på att "det är för tätt, du kommer få det tufft" eller "det kommer få det lätt då det är så många år imellan". Man kan inte jämföra så då det alltid finns positiva och negativa aspekter i precis allt :)

Kreativa Morsan

Vi har en på 4 år, en på 3 år och en på 6 mån. Och det är ju tufft nu. Men alla behöver ju en hjälpande hand just nu. Sen kommer ju äldsta va 6 år och yngsta 2 år å då blir det kanske lite mer markant skillnad. Nu är man ju såklart rätt trött då minsta är rätt liten. Men tror mer det blir vad man gör det till. Alla är i olika faser och kommer alltid att bara det. Dessutom är barnen rätt olika i sättet och man får anpassa allt därefter. Skitdagar som perfekta dagar 😄

jagochminafina.blogg.se

Jag har fem år mellan mina yngsta barn. Jag tycker att det varit helt perfekt. Att den yngsta var fem när vi fick bebis gjorde att jag verkligen kunde njuta av bebistiden. För mig har det känts både enklare och roligare när det är ett litet hopp mellan syskonen. Mellan de äldsta skiljer det tre år sen är det två år och fyra månader mellan tvåan och trean. Och fyra år mellan trean och fyran. Visst är det som du säger att barnen har olika behov och man behövs på så olika vis för dem. Nu är mina 1 6 10 12 och 15.