PREVENTINMEDEL = DJUNGEL

Jaha, då har jag varit hos läkaren idag och tagit ut min kopparspiral som jag haft i ett och ett halvt år nu. Nej, vi ska inte skaffa en crazy kid till ;-) Utan jag har nu... först nu eller ja några månader tillbaka känt att det inte varit helt hundra med spiralen. Jag tappar väldigt mycket hår, har ont i lederna och har en väldigt uuutdragen mens - den kan hålla på i evigheter känns det som. Jag vet faktiskt inte varför jag inte har kollat upp det här tidigare men jag har först nu börjat tänka på det mer och mer.

Men i alla fall, idag var jag hos Katarina på Underverk (bästa BVC:n i Helsingborg) och hon berättade lite kort om vad kopparspiralen gör och vad den inte gör i kroppen. Att jag tappar hår, har ont i lederna beror inte på spiralen utan det kan kanske bero på att jag har en förändring i min sköldkörtel (som många andra kvinnor kan ha tydligen) och det kan påverka andra saker i kroppen, såsom håret och lederna. Och jag har ju faktiskt besökt läkaren uppe på Capio men för ett laktos och glutentest. Det visade inte så mycket. Men hon fick provsvar på att min sköldkörtel inte stod helt rätt till. Jag fick då en ny tid om åtta veckor, så jag ska dit igen för ett återbesök. Tyckte det var lite lustigt att Katarina nämnde det när den andra läkaren på vårdcentralen just hittat det på mig. Är det något jag ska vara orolig för?

Men jag har i alla fall tagit ur min kopparspiral och ska idag börja med något som heter NuvaRing - en ring som du helt enkelt stoppar upp som en tampong och låter den vara kvar i tre veckor, sen tar man ut den och sen samma veva igen. Tre veckor in - en vecka ut. Har någon av er mina kära läsare testat NuvaRing? Kom gärna med synpunkter!

Jag vill egentligen inte gå på något hormonellt, men sa tvärnej när Katarina föreslog p-piller. NuvaRing ska likna p-piller men är lite "snällare" mot kroppen. Ja, jag får ju vänta och se vad som sker med kroppen nu...

4
Viktoria

Hej, jag fick problem med min sköldkörtel-underfunktion när jag väntade min första son. Vill absolut inte skrämma dig, det är olika för alla såklart, men sköldkörtelsjukdom är det värsta jag vet. Allt handlar om att läkare ställer in rätt dos hos dig. Jag tappar mkt hår, har ont i lederna, humörsvängningar osv.
Angående Nuvaring så använde jag den innan jag blev gravid och var supernöjd. Tänker fortsätta med denna metod så fort jag får mens👍

Svar: Tack för din info Viktoria, det ska jag komma ihåg. Jaja, får väl ta detta på allvar dårå... orka med sjukdomar liksom :/

Jag har satt in Nuvaring nu och än så länge känns det helt ok :) Kram på dig!
Sriwanna

Millan

Ja, det är ju som du skriver, en djungel med preventivmedel. Har ännu inte hittat något som passar mig, som inte har biverkningar som är jobbiga och otrevliga.

Det är nästan så att man blir tjurig över det orättvisa i att vi kvinnor ska utsätta våra kroppar för preparat som påverkar oss på än det ena och än det andra sättet, och lägga ner så mycket tid och ork (och ofta oro) på preventivmedel. Och män bara kör på. Möjligtvis oroar de sig för att de inte har kontroll över ifall kvinnan sköter preventivmedlet.

Det mest effektiva jag testat var iaf gamla hederliga p-piller, för sexlusten försvann helt. Och utan sex blir det inga barn. ;-) Voila!
Sen fick jag blodpropp, och så var det slut med hormonella preventivmedel.

Nä, det är en djungel. :-(

Svar: Ajdå :( ja det är just därifrån jag inte vill gå på p-piller. Så jag hoppas ju att den här p-ringen ska vara helt ok för mig och min kroop men man vet ju aldrig.

Ja ibland önskar man att män faktiskt också kunde välja men ja vad ska man göra.

Ha en jättefin helg Millan! Kram på dig!
Sriwanna

Lotta

NuvaRing är ett säkert och bra preventivmedel👍 De flesta kvinnor som börjar med den tycker att det är ett bra och smidigt skydd! Det preventivmedel som rekommenderas i första hand idag, enligt nationella riktlinjer, är spiral. Det har kommit en ny hormonspiral som heter Jaydess, med extremt låga hormondoser, verkar främst lokalt i livmodern och kan sitta tre år, om man trivs med den vill säga😊 Arbetar som barnmorska och dagligen med preventivmedelsrådgivning och ser oerhört mycket positiva fördelar med hormoner, många positiva hälsoeffekter.
Vad det gäller din sköldkörtel så kommer det att bli bra, behöver du medicin så kommer du att få en anpassad dos till dig. Hoppas ni får en fin resa till Miami🌴
Å förresten, schysst blogg✌️

Svar: Hej Lotta!

Tack så jättemycket för din information :) jag testar NuvaRing nu, får se hur det går.

Och du tack för alla dina fina kommentarer, så glad jag blir! Kramar
Sriwanna

Anna

Är man säker på att man inte vill ha någr fler barn så är sterilisering ett alternativ! Jag tycker det är oslagbart! Inget laborerande med hormoner, och inga "okända" element i kroppen. Kroppen fortsätter att fungera helt naturligt, och som det är tänkt. Visst, det är en operation, men enkel sådan med endast två titthål som sedan inte syns ( ett titthål i naveln, och ett ovanför blygdbenet.) Lycka till att hitta det rätta för dig!

Anna

Svar: Ja, bra alternativ men vill nog kanske kanske... ha en liten knoddis till så för oss är sterilisering inget alternativ, för tillfället iaf.

Tack för din input :)
Sriwanna