JULGODIS

 
Julgodis från vårt julbak i söndags. Mycket goda ting må jag säg. Rocky Roads, smörkola med smak av apelsin och citron, saffransskorpor och kokostryfflar.
 
Har packat ihop i små cellofanpåsar och knutit ett natursnöre runt om. Fint att ge bort, tänker jag. Det är ju en del över, står nu och gottar sig i kylen. Jag vill norpa lite ibland. Men smäller mig snabbt på fingrarna. Träning ikväll och då kan man ej ladda upp med varken kolor eller skorpor.

Smörkola cirka 50 st
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
 
Apelsinkola
2 st apelsiner (rivet skal)
1 st citron (rivet skal)
 
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull
Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker. Låt kolan koka utan lock i 20-30 minuter. Rör om då och då. 
Kolan är färdig när temperaturen nått 125 grader (då tycker jag att kolan är godast). Använd digital termometer. Rör ned skalet av apelsinerna och citronen, eller behåll kolan som den är. Häll upp kolan på oljad plåt. Låt svalna.
Klipp i bitar och slå in i smörpapper, förvara kallt.

cellofan - granit - jul - julgodis - marmor - recept - rockyroads - saffransskorpor - smörkola
4
bohobandeau.blogg.se

Så fina bilder!

Svar: Tack så hjärtligt! :D
Annika M Sriwanna

Beatrice Jakobsson - Julkalender

Gud vad gott :)

Svar: Det är mums för magen! :)
Annika M Sriwanna

Karin O

Åh vad gott:) Och fina bilder, som vanligt

Svar: Tack rara!!! :D
Annika M Sriwanna

Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Men så mycket gott:)

Svar: det är muuuums! ;)
Annika M Sriwanna